W 1958 roku w Chrzanowskim Fabloku rozpoczęto produkcję lokomotyw spalinowych serii Ls150 przeznaczonych dla PKP i przemysłu. Do 1967 roku w Fabloku powstały 233 sztuki lokomotyw serii Ls150. W 1968 w Zielonogórskim Zastalu rozpoczęto produkcję lokomotyw spalinowych serii 409Da będących rozwinięciem serii Ls150. W stosunku do pierwowzoru główną zmianą było zwiększenie mocy silnika ze 150 do 180KM. Łącznie w latach 1968-1979 powstało 676 sztuk (numery od 01 do 676) lokomotyw zbudowanych dla zakładów przemysłowych. Od 1980 roku w Myszkowskich Zakładach Metalurgicznych „Mystal” w Myszkowie kontynuowano produkcję, do 1989 zbudowano 176 egzemplarzy (numery od 677 do 852), przy czym ostatnią sprzedano dopiero ok. 1992 roku. W latach 1990-1995 zbudowano 12 tego typu maszyn w ZNTK „Oleśnica”. Część lokomotyw tej serii trafiło do zagranicznych odbiorców-wiadomo o co najmniej 3 egzemplarzach wyeksportowanych do Czechosłowacji i co najmniej jednej sprzedanej do Turcji. Podczas gdy lokomotywy serii Ls150 produkowano również dla PKP (oznaczenie na PKP SM03) to lokomotywy 409Da były budowane tylko dla przemysłu.
SM04-002
W 1992 po likwidacji sędziszowskiego oddziału ZNTK Gliwice na PKP trafiły dwie (używane) lokomotywy serii 409Da i zostały wpisane na inwentarz jako SM04-001 i SM04-002. Po zakończeniu pracy na PKP lokomotywa SM04-002 została przekazana do Skansenu i w lipcu 2001 roku udostępniona zwiedzającym. W lokomotywach 409Da (SM04) zastosowano silnik spalinowy typu 14H6 o mocy 180KM, produkowany na licencji firmy Henschel.
Dane techniczne:
Prędkość maksymalna: 31 km/hMasa: 24tMoc silnika: 180KMPrzekładnia: mechanicznaZbiornik paliwa: 250l
Autor strony dziękuje Arielowi Ciechańskiemu z PSMK Skierniewice za pomoc w przygotowaniu opisu.