Do nawęglania parowozów używano wyciągu szybowego (klatkowego) systemu Teudloffa. Wyciąg pozwalał na szybkie nawęglanie parowozów. Obecnie nie jest używany do nawęglania parowozów-używa się w tym celu dźwigów. Urządzenie to jest uruchamiane podczas specjalnych pokazów. Poniższa galeria pochodzi z okresu gdy wyciąg był używany do bieżącej obsługi parowozów.
Opisywane urządzenie-widok z ogólny. Widoczny po prawej stronie niebieski pojemnik to „talbot węglowy”, czyli miejsce w którym przechowywany jest węgiel. Do talbotu węglowego węgiel ładuje sie za pomocą dźwigów.
W tendrze brakuje węgla…
Ol12 zbliża się do stanowiska nawęglania.
Ol12 gotowa do nawęglania…
„Klapa węglowa” (specjalna blacha, po której spada węgiel z wózka do tendra) została opuszczona…
W tym czasie na zapleczu węgiel jest wysypywany do wózka…
…wózek mknie w górę razem z 500 kg węgla…
…węgiel trafił do tendra… w tym czasie na zapleczu ładowany jest nastepny wózek-tender Ol12 mieści 16 ton węgla-trzeba więc wsypać wegiel do 32 takich wózków.