Parowozy serii Ty 51 były najcięższymi polskimi parowozami towarowymi. Przewidziano je do prowadzenia składów o masie do 2500 ton na wzniesieniach do 0,8 %. W latach 1953-1958 w HCP zbudowano ponad 230 sztuk egzemplarzy dla PKP i przemysłu. Były one wzorowane na amerykańskiej serii Ty 246. Wadą tendra produkowanego przez Pafawag Wrocław było grzanie się łożysk ślizgowych osi, w związku z czym wymieniano je sukcesywnie na łożyska toczne. Pierwotnie planowano budowę ulepszonej serii Ty55. Przewidziano uproszczenie i tym samym zmniejszenie kosztów konstrukcji kotła, zainstalowanie armatury według wzorów radzieckich, wprowadzenie szeregu ulepszeń jak zamknięte prowadnice, łożyska toczne, inżektory Metcalfe’a/Nathana, dołączenie uniwersalnego tendra na łożyskach tocznych. Decyzja o zakończeniu produkcji parowozów spowodowała, że seria Ty55 pozostała tylko w sferze projektu, a parowozy serii Ty51 to ostatnie maszyny jakie zbudowano dla PKP w polskich zakładach.
Dane techniczne:
Moc: 2160 KM
Średnica cylindrów: 630 mm
Skok tłoka: 700 mm
Średnica kół napędnych: 1450 mm
Średnica kół tocznych: 850 mm
Nadciśnienie w kotle: 16 at
Powierzchnia rusztu: 6,3 m2
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Tender serii 27D51
Pojemność skrzyni wodnej: 27 m3
Pojemność skrzyni węglowej: 20,5 t
Masa w stanie próżnym: 31,5 t
Masa w stanie służbowym: 79,0 t
Parowóz z tendrem
Masa w stanie próżnym: 131,8 t
Masa w stanien służbowym: 188,9 t
Ty51-133
Parowóz został wyprodukowany w 1956 roku w ówczesnych Zakładach Przemysłu Metalowego im. J. Stalina (wcześniej i potem H. Cegielski) Poznań i pracował na kolejach piaskowych w Szczakowej i Kotlarni. Po odbudowie w 1995 roku stał się eksponatem Skansenu. Parowóz Ty51-133 w 2012 roku został przez PKP Cargo nieodpłatnie przekazany do Sosnowca. Miasto Sosnowiec pokryło koszty remontu i transportu. Warunkiem przekazania było utrzymanie parowozu w dobrym stanie technicznym. Oficjalne przekazanie odbyło się 25 sierpnia podczas Parowozjady 2012. Parowóz stanął przy Zespole Szkół Technicznych i Licealnych (ul. Jana Kilińskiego 31, Sosnowiec).
Ty51-137
Parowóz Ty51-137 pracował do 1993 roku na kolejach przemysłowych w Jęzorze, Pyskowicach i Kotlarni. W marcu 1994 roku został uroczyście oddany do eksploatacji jednak w 2000 roku przestał figurwać w ilostanie pojazdów trakcyjnych PKP.
Ty51-182
Parowóz pracował m.in. w Krakowie Prokocimiu, Żurawicy, Rzeszowie. W 1991 roku został odremontowany w Płaszowie i został przekazany do Skansenu.