Lokomotywa parowa Ty45

Bezpośrednio po zakończeniu II wojny światowej, na podstawie zachowanej dokumentacji, rozpoczęto dalszą produkcję parowozów serii Ty37. W okresie produkcji i eksploatacji wprowadzono zmiany-najważniejsze z nich:

  • większa powierzchnia przegrzewacza pary,
  • instalacja inżektora na parę odlotową,
  • odmienne rozmieszczenie osprzętu kotła,
  • zabudowa mechanicznego podajnika węgla,
  • ulepszono zakrapianie popielnika wodą,
  • od 1964 część parowozów przystosowano do opalania olejem opałowym (mazutem),
  • poprawiono działanie piasecznicy,
  • tender skrzyniowy zastąpiono lżejszym tendrem beczkowym.

Parowozy tej serii, podobnie jak w przypadku serii Ty37 wykazywały wysoką sprawność.

Dane techniczne:

Największa dopuszczalna prędkość konstrukcyjna: 75 km/h
Średnica cylindrów: 630 mm
Skok tłoka: 700 mm
Powierzchnia rusztu: 4,55 m2
Średnica kół napędnych: 1450 mm
Średnica kół tocznych: 860 mm
Całkowity ciężar lokomotywy w stanie służbowym: 97,5t

Ty45-386

Od 26.V.1950 do VII.1957 parowóz pracował w Krakowie Płaszowie, później w Krakowie Prokocimiu i Rzeszowie. W 1988 roku został odremontowany przez Oddział Napraw Parowozów w Strzemieszycach.