Lokomotywa parowa Tp4

W latach 1912-1921 wybudowano około 5000 sztuk tych parowozów. Przez wiele lat po I wojnie światowej były to jedne z najpopularniejszych parowozów na PKP-pracowały w ilości 462 sztuk jako seria Tp4. Po 1945 roku wiele z nich pracowało w Polsce-zarówno na PKP jaki w przemyśle. Wadą był niespokojny bieg. Przeprowadzone modernizacje pozwoliły na przechodzenie parowozu przez łuki o promieniu 100m. Po 1945roku część wycofywanych maszyn przerobiono w ZNTK Wrocław na bezogniowe parowozy manewrowe (3osiowe) oznaczając je jako TKh4b.

Tp4-259

Prezentowany egzemplarz został wyprodukowany w 1921roku, pracował do 1972roku, do Chabówki trafił w 1994roku i został odremontowany rok później.

Dane techniczne:

Największa dopuszczalna prędkość konstrukcyjna: 55 km/h
Średnica cylindrów: 600 mm
Skok tłoka: 660 mm
Powierzchnia rusztu: 2,66 m2
Średnica kół napędnych: 1350 mm
Całkowity ciężar lokomotywy w stanie służbowym (bez tendra): 69,9t