Tendrzaki serii BR86 powstawały w latach 1927-1943 w różnych fabrykach niemieckich. Po zajęciu przez Niemców Polski produkcje uruchomiono również w zakładach HCP. Łącznie w Polsce powstały 73 maszyny, przy czym ostatnie egzemplarze cechowało znaczne uproszczenie konstrukcji. Parowóz był przystosowany do pracy na słabych nawierzchniach, po torze poziomym mógł ciągnąć skład o masie 635ton z prędkością 70km/h. Charakterystyka parowozu pozwalała na zatrudnianie parowozu w pracy manewrowej, z pociągami towarowymi oraz osobowymi na terenach górskich. Po 1945 roku na PKP znalazły się 44 parowozy tej serii.
Dane techniczne:
Największa dopuszczalna prędkość konstrukcyjna:80 km/h (przed wprowadzeniem wózków Krauss-Helmholtza: 70km/h)
Średnica cylindrów: 570 mm
Skok tłoka: 660 mm
Powierzchnia rusztu: 2,34 m2
Średnica kół napędnych: 1400 mm
Średnica kół tocznych: 850 mm
Całkowity cieżar lokomotywy w stanie służbowym: 88,5t
Pojemność skrzyni wodnej: 9,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej: 4,0 t