W latach 1948-1951 Fablok i HCP dostarczyły PKP 180 lokomotyw serii Pt 47, przeznaczonych do obsługi ciężkich pociągów pośpiesznych i dalekobieżnych osobowych. Konstrukcja była wzorowana na dokumentacji przedwojennych lokomotyw serii Pt31, uważanych wtedy za jedne z najlepszych w Europie. Parowozy Pt47 pracowały na wszystkich głównych liniach i stacjonowały w ponad 40 lokomotywowniach we wszystkich dyrekcjach. Jeszcze w początku lat 90. kłodzkie Pt47 prowadziły ruch do Wałbrzycha. W latach 1988-1990, z myślą o obsłudze pociągów historycznych, w ZNTK w Pile przeprowadzono naprawy główne Pt47-28, Pt47-65 i Pt47-112. Do celów muzealnych zachowano kilkanaście egzemplarzy. Pt47-138 sprzedano do Austrii.
Pt47-152
W skansenie jest prezentowany jeden egzemplarz. Został wyprodukowany w 1949 roku w zakładach HCP. W latach 1950-1987 pracował kolejno w Krakowie, Olsztynie, Skarżysku Kamiennej i Lublinie. Po zakończeniu służby został przekazany do Skarżyska Kamiennej, gdzie został odremontowany. W Chabówce znajduje się od 1993 roku. Jest nieczynnym eksponatem-pomnikiem.
Pt47-65
W Chabówce w latach 2012-2016 przeprowadzono naprawę parowozu Pt47-65. Parowóz jest przypisany do należącej do PKP Cargo SA Parowozowni Wolsztyn. Chabówka została wytypowana do przeprowadzenia naprawy głównej tej maszyny z uwagi na duże doświadczenie w naprawach parowozów. Wyprodukowany w 1949 r. w chrzanowskim Fabloku parowóz był w bardzo złym stanie technicznym. Zaplanowana naprawa główna okazała się w rzeczywistości odbudową parowozu. Odbudowano kocioł, naprawiono i odbudowano armaturę kotłową, odbudowano łożyska wiązarowe, korbowodowe, naprawiono silnik parowy wraz z mechanizmem parorozdzielczym. Wymieniono: palenisko, zestawy kołowe, popielnik, belki rusztowe oraz rusztowiny i budkę maszynisty wraz z całym osprzętem. Wymieniono większość blach podpierających kocioł na ramie parowozu. Od podstaw została wykonana instalacja pneumatyczna (hamulcowa), elektryczna oraz smarowania układu biegowego. Naprawa objęła również podwozie parowozu. Odbudowa Pt47-65 była pierwszą w historii Skansenu w Chabówce naprawą parowozu pospiesznego. W kwietniu 2016roku ukończono prace i przekazano parowóz do Wolsztyna, gdzie wziął udział w Paradzie Parowozów’2016.
Dane techniczne:
Parametry techniczne Pt47 są niemal identyczne z pierwowzorem-serią Pt31.