Lokomotywa parowa OKz32

W ruchu pasażerskim na górskich liniach (głównie Zakopiańskiej) parowozy serii TKt1/2 okazywały się niewystarczające. W 1932 roku zamówiono w HCP 25 nowych tendrzaków przeznaczony na wzniesienia do 2,2%. Pierwszy parowóz oddany został do eksploatacji w 1933 roku a ostatni w 1936 roku. Konstrukcja opierała się na parowozie towarowym serii Ty23, natomiast silniki pochodziły od parowozów pośpiesznych serii Pt31. Zgodnie z założeniami całą serię przydzielono do dyrekcji krakowskiej gdzie obsługiwały pociągi dalekobieżne z Krakowa do Zakopanego a także z Tarnowa do Krynicy. Po wojnie na PKP pozostało tylko 11 maszyn tej serii, które początkowo pracowały w MD Płaszów, skąd przekazano je do MD w Suchej. Egzemplarze eksploatowane po wojnie miały zamontowane dodatkowe odchylacze dymu. W 1974 roku skasowano całą serię, zachowując OKz32-2 dla celów muzealnych.

OKz32-2

Prezentowany egzemplarz zbudowano w 1934 roku. W 1974 roku został wycofany z eksploatacji. Po renowacji parowóz został wyeksponowany w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. W 1992 roku został odbudowany w ZNTK w Pile i przekazany do Skansenu w Chabówce. W latach 2008-2014 w związku z awarią kotła parowóz był niesprawny. Jest to jedyny zachowany parowóz tej serii.

Dane techniczne:

Nadciśnienie pary w kotle:15 atŚrednica cylindrów:630 mmPowierzchnia rusztu:3,8 m2Średnica kół napędowych:1450 mmŚrednica kół tocznych:860 mmMasa w stanie próżnym:95,8 tMasa w stanie służbowym:118,4 tPrędkość maksymalna:75 km/hPojemność skrzyni wodnej:10 m3Pojemność skrzyni węglowej:6 t

Podstawowe wymiary lokomotywy:długość:15 320 mm; wysokość:4620 mm

Fotorelacje: