Parowozy wąskotorowe typu „Las” były bardzo zbliżone do parowozów wąskotorowych „Ryś” i „Pernik 1”. Zaprojektowano je do pracy na liniach o słabej nawierzchni. Budowano je również w wersji na tor 600mm i dostarczano na rynek krajowy. Kilkadziesiąt egzemplarzy wyeksportowano do Rumunii, Bułgarii i Albanii. Łącznie, w latach 1948-1952 zbudowano około 640 sztuk. Eksponowany parowóz wyprodukowano w 1956 roku w chrzanowskiej Fabryce lokomotyw im. F.Dzierżyńskiego (Fablok), otrzymał numer seryjny 4975. Parowóz ten, jako Las 1892 pracował na kolei wąskotorowej w Poraju. Następnie był eksponowany w Bielsko-Białej skąd został przeniesiony do Skansenu w Chabówce.
Dane techniczne:
Moc parowozu: 70KM Średnica kół napędnych: 600mm Szerokość toru: 750 mm Długość: 5540 mm Masa służbowa: 12t Prędkość maksymalna: 20 km/h