Lokomotywy elektrzcyne serii EU07 były produkowane na licencji angielskiej lomotywy EU06 (dostarczonej na PKP w ilości 20 egzemplarzy). Kwestia realizacji umowy licencyjnej przez wrocławski Pafawag jest niejasna, wprowadzono bowiem wiele zmian w stosunku do pierwowzoru. W Pafawagu w latach 1965-1974 powstało łącznie 240 sztuk lokomotyw tej serii. W zakładach HCP po 1983 roku powstały lokomotywy oznaczone numerami od 301-543. Nie ma więc lokomotyw o numerach 241-300. Obecnie lokomotywy serii EU 07 prowadzą większość pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h.
EU07-001
Lokomotywa ostatnio pracowała w Zakładzie Taboru Tarnów (lokomotywownia Dębica), 25.12.1998 została skreślona z inwentarza i stała się nieczynnym eksponatem Skansenu.
Dane techniczne:
W nawiasach podano dane techniczne pierwowzoru-lokomotywy EU 06
Układ osi:Bo’Bo’Długość całkowita:15 915 mmNajwiększa szerokość:3 038mmNajwiększa wysokość od główki szyny:4 343 mmRozstaw czopów skrętu:8 550 mmRozstaw osi wózka:3 050 mmRozstaw osi skrajnych:11 600mmMasa w stanie służbowym: 83 400 kg (80 000 kg)Nacisk osi na szyny: 20 850 kG (20 000 kG)Średnica kół:1 250 mmTyp silników trakcyjnych:EE541AMoc godzinna:2 080 kWMoc ciągła:2 000 kWPrzełożenie przekładni głównej:19:18Prędkość kontrukcyjna:125 km/h